كل شخص منا له موهبه خاصه يتفوق على كل شئ بها
_يسرنا جريدة موج الإخبارية بعمل حوار مع
الكاتب المبدع_:- عبدالرحمن غريب
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
الاسم :- عبدالرحمن غريب
السن:-٢٤
المحافظه :- الإسكندرية
لقبك :- غريب
{منذ متي بدأتِ في مجال الكتابة} :-
بعد الثانوي العام بدأت في كتابة أول قصة ليا وكانت انجلاش وبعدهاً أتطورت الحمدلله وبدأت أكتب قصص انجليزي وعربي وقصص قصيرة و روايات وخواطر
{ماهي إنجازاتكِ؟} :- الحمدالله يعني اتكرمت في سنة ٢٠٢٠ في متحف اسكندرية القومي واتكرمت، و اشتركت في عمل كتب خواطر ورقي نزلت معرض القاهرة والاسكندرية ٢٠٢٢/٢٠٢٣، والحمدلله عملت كذا كتاب إلكتروني علي موقع نور، وكمان عملت كتاب الكتورني رواية للحب أنواع كثيرة مع دار طيف للنشر الإلكتروني، واتمنى أن الرواية اللي هتنزل قريب تعجبكم وتنجح بأمر الله..
{من الذى كان يمثل لكِ الدعم في طريقك} :- عليتي دعمتني جدا واخواتي وصحابي حقيقي كل الشكر لكل اللي دعموني في حياتي بجد..
{هل ظهرت هذه الموهبه عندك منذ الصغر}:-
والله مش عارف هي موهبة ولا مهارة بس انا بدأت اكتب في سن ال ١٧ تقريبا...
{هل يوجد شيء لازلت تبحث عن تحقيقه} :-
حاجات كتير والله، واتمنى إني احققهاً بأمر الله، واتمني أن الرواية اللي بحضرهاً تعجب الجميع.
{كيف تعامل مع ضغوطات العمل }:-
بسعي والله بسعي بجد، اصل لازم نسعي ونتعب، اصل لازم تتعب عشان تنجح وضغوطات الحياة لازم نوجهاً ونتعامل معهاً، إنما نظام بقا تحط ايدك علي خدك وتسكت مش هينفع لازم كفاح ومجهود صح..
{نبذة عنك }:-
اسمي عبدالرحمن غريب، شهرتي غريب ، بحب اللون الأزرق لون البحر، حيواني المفضل الذئب، بحب رياضة الجيم والفتنس وكدا، بحب العصاير، القراءة سواء روايات أو كتب علمية، بس اكتر حاجة بحب أقرأ فيها كتب في علم النفس.. بس كدا..
{ما هو آخر كتاب قراته }:-
كتاب إلكتروني اسمه "أسرار في علم النفس، وتطوير الذات".
{ما هو سبب اختيارك لهذا المجال بالتحديد}:-
والله هوايتي الكتابة وبحبهاً وبكون مرتاح اوووي وانا ماسك القلم والورقة وبكتب سواء قصة/ خاطرة/ اسكربيت بحب كل أنواع الكتابة.
{هل تفكر في تقديم كتاب جديد الفتره القادمه}:-
بأمر الله فعلا شغال علي كدا وبأمر الله لما تنزل الرواية تعجبكم..
{كيف تقيم ما وصلت اليه حتى الان }:- الحمدلله واتمني أن ربنا يحقق ليا اللي تمنيته يوما ما.
{كيف كشفتِ تلك الموهبه } :-
بحب القراءة وكدا، وأنا في ثانوي عام كان عندي قصة انجلاش بحبها اووي اسمها
{نبذة عن آخر عمل قمت به وهل حقق نجاح أم لا }:-
رواية للحب أنواع كثيرة كتاب إلكتروني هي، والحمدلله نجحت معايا الحمدالله وعجبت ناس كتير، وبأمر الله هينزل الجزء الثاني منها قريبا بأمر الله ودي كانت مفاجآه بحضرها للجميع يعني، واتمنى الجزء الثاني يعجبكم زي الجزء الأول..
{ماهي صفات الكاتب المثالي وما يجب أن تكون له من صفات} :-
والله حضرتك أنا مازلت كاتب مبتدأ ببداء طريقي يعني، لسا مش كاتب كبير اووي يعني ببداء في المجال، بس اللي أقدر اقوله انه لازم يكون بيقرأ كتير وكمان يقدر يوصل رسالته بطريقة كويسة بس كدا..
{هل واجهتكِ صعوبات في المجال وكيف تخطيتها؟} :- الحمدالله اتعرضت للنقد بس انا النقد بشوفه أكبر حافز يعني، انك تطور من نفسك وكمان تعالج سلبياتك، لأن كتير النقد بيكون لمصلحتك انت لو في غلطات معينه عندك يعني.
{كيف نميتىِ موهبتك }:-
عن طريق القراءة كتير، والكتابة كمان كتير والأفكار تبقي متنوعة وجديدة وفيها إثارة وسسبنس، وخيال، واهم حاجة يكون عندك ثقة في نفسك وأنت بتعمل عملك، و كمان تقرأ كتير في كتب تنمية البشرية وتطوير الذات، وارشح كتاب ارنولد كلول "كتاب قوة الثقة بالنفس ".
{من أكثر الشخصيات قدوة لكِ في مجال الكتابة }:-
الأستاذ الكبير نجيب محفوظ/ الكاتب العظيم شكسبير/ الكاتب احمد خالد توفيق..
{هل لديكِ اى مواهب اخرى؟ }:-
الله أعلم يمكن اكتشف حاجات تانية مع الوقت..
{من هو مثلكِ الاعلى }:-
كبير مهندسين/ أحمد عبدالفتاح، قدوتي ومثلي الأعلي وللي نفسي أكون زيه في يوما ما..
{لتكون كاتب محترف يجب ان تكون قارئ جيد}[ هل تظن ان هذة المقوله صحيحه أم لا]
اه طبعا لأن القراءة مهمة جدا لتطوير الذات والثقافة، ومن أجمل واحلى الهوايات اللي في الدنيا هي القراءة، والمتلبو:-
{كلمة تريدِ توجيهها للجيل القادم نحو الكتابة}:-
أنا برضوا مازلت كاتب مبتدأ وببدأ، بس اللي أقدر اقوله يعني أنك تقرأ كتير، وأنك تسعي وتسعي عشان تنجح، وطبعا التقرب من الله..
{كلمه تريدِ قولها لنختتم بها الحوار وما رايكِ فى الجريده؟} :-
حقيقي انبسط جدا جدا بالحوار الصحفي الممتع ده، وشرف ليا ان جريدة موج الإخبارية تعمل معايا الحوار الصحفي ده، وكمان حضرتك الفنانه أمنيه اسامه ،صاحبة رواية احبتني ولكن تعمل معايا حوار صحفي بنفسها، دي حاجة كبيرة اووووي عندي.، واتمني أن الجريدة تكون في الأفضل دائما..
__________________________
رئيس التحرير:- محمد يعقوب
المحررة الصحفية:- أمنية اسامه شلبى "
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆